Egy jól kidolgozott fenntarthatósági projekt a település közös ügyévé válik – Czippán Katalin rendhagyó kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt az E.ON Föld bajnokai pályázatán
Az Itt és Most Társulat – improvizációs, interaktív színház a pedagógusokra és az intézményekre szabott előadást hozott a gálára, amelyben a közönség által kiválasztott fenntarthatósági projekt kihívásait, sikereit mutatta be. A kerekasztal-beszélgetésen Nagy Réka, Ökoanyu moderálásával alapítványunk oktatási és fenntarthatósági tanácsadója, Czippán Katalin és Szomolányi Katalin fenntarthatósági szakértő, valamint az egyik tavalyi nyertes iskola tanára, Liziczai Márk reflektált az látottakra. Az pedig a meglepetés része volt, hogy a beszélgetés végén a társulat egy frappáns előadásban összefoglalta a kerekasztalon hallottakat.
A szakértői és a színházi program is elismerte az elkötelezett pedagógusok munkáját, akiknek kulcsszerepük van egy-egy projekt elindításában, megvalósításában, akik odafigyelnek a tanulók, szülők ötleteire, igényeire, kezdeményezéseire, képesek lelkesíteni a többieket, maguk mellé állítani a kollégáikat és az intézmény vezetőit. Kiderült, hogy egy jól átgondolt projekt a település, a szűkebb lakókörnyezet közösségének, az ott dolgozó vállalkozásoknak a közös ügyévé tud válni, és bevonhat akár marginalizálódott szereplőket is. Például az elszigetelődött, de a növényeket csodálatosan ismerő boszorkánynak tartott idős nénit, akinek tudása remekül jött a tervezett magaságyáshoz. Ha a program szépen halad előre, kiderül, hogy sokan támogatják, megsokszorozódik a segíteni akarók és az eredményekben örömmel osztozók száma.
A résztvevők a gálán az eredményhirdetéskor megnézhettek a zsűri által kiválasztott iskolák AI segítségével szerkesztett rövid videóit. Felemelő volt látni a pedagógusok, az iskolák, óvodák törekvéseit, hogy az intézményük udvarát, kertjét, zöldebbé, természetközelibbé, fenntarthatóbbá varázsolják. Mindezt az oktatás-nevelés részeként.

A gála végén papírba és kaspóba csomagolt, „megmentésre váró” szobanövényeket vihettek haza a vendégek, rövid információval, hogy mire kell figyelni a gondozásánál. A megmaradt – fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő módon készült – szendvicseket is magukkal vihették a jelen levő, akár több órás utazás előtt álló pedagógusok.
**
Fiatalok ezreit és pedagógusok százait vonta be a környezetért végzett cselekvésbe a Föld bajnokai pályázat. A környezeti nevelés sikerének kulcsa a gyerekek, a pedagógusok és a szülők hosszú távú együttműködése. A program hozzájárul ahhoz, hogy a felnövekvő generációnak ne a passzív aggodalom, hanem a cselekvő jövőformálás legyen az alapvető hozzáállása, ha a fenntarthatóságra és a saját felnőttkorára gondol. A Föld bajnokai pályázat keretében gyerekek, pedagógusok, illetve nem ritkán szülők közös erővel teszik közösségi élménnyé a környezettudatosságot.
Az idei pályázatra 350 nevezés érkezett, amelyből 13 projekt részesült elismerésben és egyenként legfeljebb 2,5 millió forintos támogatásban.
Példák a nyertes projektek közül
A tolnai Decsen mini baromfiudvar és konyhakert révén tanulják a felelős állattartást és növénytermesztést az ovisok. A gyáli óvoda ökotáborában meseösvény létesül oktatószigetekkel, kerti tóval és süngarázzsal, hogy igazán közel hozza a kicsikhez az élővilág összetettségét. Vácon Magyarország első iskolai szivacskertje segít a felelős és fenntartható vízhasználat elsajátításában.
A kelenvölgyi iskola tankertje megújuló energiás, vizes élőhelyes és méhbarát elemekkel bővül. A kunpeszéri iskola közössége mert nagyot álmodni, és klímabarát erdőt telepít. Visegrádon monitorállomással figyelik meg az iskola pincéjében élő védett denevéreket. A budapesti Gennaro Verolino középiskola az iskolai növénytermesztés köré építi befogadó fenntarthatósági programját, amelyben óvodások, kisiskolások, autizmus spektrumzavarral és középsúlyos értelmi fogyatékossággal élő fiatalok is bekapcsolódnak. Egy debreceni gimnázium pedig fenntarthatósági vetélkedőt indít a régió összes középiskolája számára.
