Prágai óriásplakátok, szevasztok!

Október eleje óta a belvárosi részeken túl, a külsőbb kerületekben is tilos a cseh főváros történelmi épületein az úgynevezett épülethálós hirdetések alkalmazása. Ezzel a történelmi városképet szeretnék még erősebb eszközökkel védeni.

Prága központjában – Budapesttel ellentétben – sok éve lehetetlen óriásplakátok kihelyezése. A város másfél évtizeddel ezelőtt, 2006-ban vezetett be először egyes köztéri hirdetéseket érintő korlátozásokat. Az akkori szabályozás csak a történelmi városmagra vonatkozott, idén ezt a korlátozást terjesztették ki a külsőbb kerületekre is, így már nemcsak óriásplakátokat, de a még komolyabb méreteket elérő épülethálókat sem lehet hirdetési céllal felhasználni.

A kiterjesztést tavaly decemberben fogadta el a város vezetése, jelentős átmeneti időszakot felkínálva a vállalkozásoknak. Ez most lejárt, a rendelet hivatalosan is hatályba lépett, így a cseh főváros utcaképe alaposan megváltozott – írja az Institut plánování a rozvoje Prahy (Prágai Tervezési és Fejlesztési Intézet).

A várost ezentúl három zónára osztják fel, amelyekre különböző szabályok érvényesek. A legszigorúbb korlátozás természetesen a történelmi városközpontban érvényes, ahol lényegében a korábbi tiltások maradtak érvényben.

A középső zónában tilos lesz az épülethálók kihelyezése, a tömegközlekedési eszközök marketingcélokra történő használata, valamint a plakát- és szórólapterjesztés. A harmadik zónában a fenti szabályok érvényesek, az utolsó kettő kivételével.

Annak érdekében, hogy a szabályokat könnyen megértsék és betartsák, létrehoztak egy weboldalt is, ahol jól látható, hogyan osztották zónákra a várost. A Geoportal Praha nevű oldalon kifejezetten érdekes térképeket is böngészhetünk, a vállalkozások pedig útmutatót kaphatnak ahhoz, hol és milyen marketingtevékenységet folytathatnak. Amennyiben nem tartják be a szabályokat, akár kétmillió koronás – 28 millió forintos – büntetést is kaphatnak.

Fotó: Getty Images

Hana Třeštíková kulturális tanácsos a döntés kapcsán megjegyezte, hogy a cseh vállalkozások nem veszik figyelembe a közérdeket a hirdetések telepítésekor. Třeštíková hozzátette, hogy Prágának követnie kell más európai városok példáját, ahol a városi tér tiszta és rendezett. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy Prága nem a reklámok betiltására törekszik, sokkal inkább a város szépségének megőrzésére.

A városban – ahol nemrégiben szmogevő falfestményt is avattak – különös figyelmet fordítanak a vizuális környezetszennyezés elleni küzdelemre. Ennek érdekében többek között egy kézikönyvet is kiadtak, amelyben az éttermek, kávézók, sörözők számára adnak tanácsot az üzletportál és a teraszok esztétikus kialakításához, bemutatva a jó gyakorlatokat és kiemelve azokat a szabályokat, amelyeknek meg kell felelniük.