Temu – Mivel legyünk tisztában, ha a felkapott kínai óriásnál vásárolunk?

Aligha van olyan ember Magyarországon, aki ne hallott volna még a Temuról. Az internetes rendelési piacot letaroló kínai cég alig néhány hónap alatt lett megkerülhetetlen tényező. A több 10 millió terméket kínáló vállalat 2022 szeptemberében indult, mára pedig maga mögé utasította az iparág legnagyobb szereplőit, mint a Shein, a Wish, az Alibaba vagy épp az Amazon. Cikkünkben utánajárunk, hogyan tudott a Temu egyik napról a másikra piacvezetővé válni, és azt is kiderítjük, hogy működésének milyen környezeti, társadalmi és gazdasági következményei vannak.

A Temu eredete

Kínában nem példa nélküli, hogy egy cég szinte a semmiből milliárdos vállalkozássá fejlődjön néhány év alatt. A hazánkban hamarosan gyárat építő BYD Auto első járműve például 2005-ben gördült le a szalagról, és kevesebb mint 20 évre volt szükség, hogy a cég a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójává váljon.

A 2011-ben alapított CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Ltd.) 2024-re a negyedik legértékesebb kínai cég lett, egyben a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója. A cég neve onnan is ismerős lehet, hogy a Debrecen mellé tervezett gyáruk komoly felzúdulást keltett környezetvédő körökben és a helyi lakosok között.

A fentiek mellett említhetünk még olyan gigászokat, mint a Tencent vagy az Alibaba, melyek szintén alig néhány évtized alatt lettek globálisan is meghatározó cégek a maguk területén. A Temu viszont ezekhez képest is gyorsan, alig két év alatt lett az online kereskedelem új zászlóshajója. De hogy történt mindez?

Colin Huang és a Pinduoduo

A Temu alapítása Kína 4. leggazdagabb emberének nevéhez fűződik. Colin Huang a 2000-es évek második feléig neves nyugati szoftvercégeknél és online vállalatoknál dolgozott, aztán amikor 2007-ben elhagyta a Google-t, nekiállt felépíteni saját online birodalmát. Egymás után alapította e-kereskedelmi cégeit és játékstúdióit, aztán az igazi áttörést a 2015-ben alapított Pinduoduo hozta el számára.

A Pinduoduo olyan online vásárlási szolgáltatás, mely gamifikációs megoldásokkal ösztönzi az alkalmazás használatát. Ez azt jelenti, hogy különféle nyereményjátékokkal, promóciókkal és szórakoztató funkciók egész tárházával csábítják a vásárlókat. Ahogy Huang írta korábban, a Pinduoduo szerinte olyasminek képzelhető, mint a Costco (egy multinacionális hipermarketlánc) és Disneyland keveréke.

És berobbant a Temu

A Temu 2022 szeptemberében bontott vitorlát, a következő évben pedig rögtön robbantott is. A webshop igazi motorja a mobilos applikáció, amely tavaly augusztusra a világ legtöbbször letöltött appja lett 38,8 millió letöltéssel. A legtöbben az Egyesült Államokban és Mexikóban használják az appot (2024 februárjában e két ország adja az összes letöltés 36%-át), de jelentős felhasználói bázis van Ázsia és Európa több országában, így Magyarországon is. A felhasználók számát tekintve tavaly október táján havi 51 millió aktív felhasználónál előzte be Európában az eBay-t, a növekedés pedig továbbra is töretlen.

A GKID januári felméréséből tudjuk, hogy a növekedés itthon is robbanásszerű volt. Míg tavaly szeptemberben a külföldről is rendelő vásárlók 0,5%-a választotta a Temut, addig ez az arány decemberre már elérte a 29%-ot. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy mindez csak a külföldi konkurenseket érinti. Egy másik felmérés szerint a hazai e-kereskedők 52%-a tapasztalt árbevétel-csökkenést a Temu megjelenése óta. 24%-uknál a visszaesés mértéke meghaladta a 25%-ot. A hazai webshopok körében többen pánikról számolnak be, ami valamennyire érthető is, hiszen a Temu számos webáruház esetében közvetlen vetélytársként jelenik meg, ám árai jóval olcsóbbak, mint amilyenekkel a hazai üzleteknél találkozhatunk.

A karácsonyi ajándékvásárlást már sokan a Temun intézték. Fotó: canva.com

Hogy lehet ennyire olcsó a Temu?

A Temu árai néha extrém alacsonyak, még az eleve alacsony árakkal operáló konkurenciához, például a Sheinhoz képest is. Mindezt tetézi, hogy ingyenes szállítást kínálnak, sőt kompenzációt fizetnek, ha nem érkezik meg a rendelés az ígért időpontig. Az olcsóságnak azonban ára van, amit – ha nem is a vásárlók, de – valaki végül megfizet. Mielőtt erre rátérnénk, érdemes arról is szólni, vajon miért éri meg a Temunak fillérekért kínálni a termékeket!

Számos iparágban, de a techszektor cégeinél kiváltképp megfigyelhető piaci stratégia, hogy az indulás utáni években a növekedést tekintik célnak, a nyereség pedig másodlagos marad. A növekedés kulcsa viszont egy ilyen telített piacon az, hogy mást tudj mutatni, mint a vetélytársak, és ezt lehetőleg náluk jóval olcsóbban tedd. Így – bár a cég évekig veszteséges maradhat – a módszer idővel kikezdheti a konkurenciát. Amikor pedig megszerezte a piac egy jelentős részét, elkezdhet árat emelni, és jöhet a profit. A taxis piacon meghatározó Uber-t például 2009-ben alapították, de csak 2023-ban termelt először profitot. A piacszerzés egyelőre jól megy a Temunak, ahogy ez a fent említett letöltési adatokból is kitűnik, és ahogy ezt a hazai webshopoknál uralkodó pánikhangulat is bizonyítja. Ezzel együtt ez a stratégia egyáltalán nem garancia semmire, hiszen ha valaminek a legfőbb értéke az olcsósága, akkor ennek elvesztésével az ügyfelek is eltűnhetnek.

Az olcsóságot magyarázza az is, hogy a Temu végletekig hatékony ellátási láncot működtet. Közvetlenül a gyártókkal van kapcsolatban, és további köztes szereplők nélkül árusítja a termékeket. Az árak feletti végső döntést is ő hozza meg, ezzel arra késztetve a profitjukért hajtó gyártókat, hogy minél alacsonyabb költségen állítsák elő az adott terméket.

A Temu jelenleg masszívan veszteséges. Ahogy ezt látni fogjuk, ma még minden rendelés ráfizetés számukra. Ez gazdasági szempontból alapvetően nem lehetne fenntartható (a környezeti szempontokra később rátérünk, ahol még egyértelműbb a helyzet). Itt jön viszont a képbe Colin Huang és a nagysikerű Pinduoduo: a kínai piacon hatalmas profittal dübörgő webshop lényegében bármeddig képes finanszírozni a Temu veszteségét, miközben az már nemcsak a hazai, de a globális piacot is megkaparintja.

Mennyit buknak egy rendelésen?

Az egyre jelentősebb felhasználói bázis ellenére a Temu tavaly nagyjából 3,65 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el. A forintban az 1000 milliárdot is meghaladó összeg ráadásul úgy jött össze, hogy emellett 18 milliárd dollár feletti forgalmuk volt. Hogyan egyeztethető össze a két adat?

Borzasztóan nagy összeget éget el a Temu a piacszerzés reményében. Fotó: canva.com

Egyfelől a cég borzasztóan sok pénzt költ marketingre. Egy kínai belföldi elemzés szerint csak a Google és a Meta hirdetéseire naponta 10 millió dollár megy el. A veszteség másik fő forrását a szállítás adja. A Wired cikke szerint a Temu minden egyes megrendelésen átlagosan 40%-os veszteséget termel. A Goldman Sachs becslése szerint minden egyes amerikai megrendelésen átlagosan 6 dollárt, a más piacokon leadott rendelések után pedig átlagosan 18 dollárt veszítenek.

A rendelésenkénti veszteség mértékével kapcsolatban egyébként ellentmondásosak az információk, de az biztos, hogy az árak és/vagy a szállítási díj emelése nélkül ez nem fog csökkenni.

Etikai és természeti aggályok is húzódnak a Temu működése mögött

Az olcsóság másik forrása – a hatalmas veszteségek időleges benyelésén túl – a termékek nyomott árú előállításában keresendő. Számos jel utal arra, hogy a webshop termékeinek egy része rabszolgamunkával készült. Az ENSZ egy korábbi jelentése arról számolt be, hogy Kína legnyugatibb tartományában, a Hszincsiang-Ujgur Autonóm Területen az ujgurok, kazahok és más etnikai kisebbségek körében olyan ágazatokban, mint a mezőgazdaság és a feldolgozóipar kényszermunka folyik. Bár Kína tagad, nem nehéz bizonyítékokat találni. Akit bővebben érdekel a szóban forgó kérdés, számos írást és videót találhat róla.

Nem mehetünk el szó nélkül a fenntarthatóság témája mellett sem. Olcsó húsnak híg a leve – tartja a mondás, és valóban: a Temu tengernyi terméke között bőven találunk olyan bóvlikat, melyek nagyjából az első használatig tartanak ki. Ezek aztán újabb rendeléseket generálnak, a fogyasztás pedig fokozódik, a hulladék mennyisége pedig nő. Azt pedig talán említeni sem kell, hogy jellemzően olyan dolgokat rendelünk, melyekre valójában nincs is szükségünk. Persze lehet a Temut is hibáztatni, mert keresletet generál, de a nap végén a felhasználó dönt úgy, hogy egy újabb jópofa, de teljesen felesleges terméket rendel.

Ami ráadásul nem lóháton érkezik a Selyemúton, hanem bizony minden esetben repülővel. Sőt, a helyzet ott tart, hogy a Temu már saját légiflotta lízingelésében gondolkozik, mert a légi fuvarozás kapacitása már nem elegendő a kereslet kielégítésére. Mindezt egy olyan világban tervezik, ahol például Magyarországon lényegében megszűntek a telek, hamarosan elérjük az 1,5 Celsius-fokos felmelegedést, és egyre gyorsuló ütemben robogunk a 2 Celsius-fok felé. A légi közlekedés felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás több mint 2,5%-áért.

Minden repülővel érkezik a Temutól. Fotó: canva.com

Így csábítják magukhoz a vásárlókat

A Temunál a marketing-boszorkánykonyha számos már bevált és néhány újszerű receptjét is bevetik. Komolyan építenek például az influenszerekre, akik a promózásért cserébe ingyen jutnak hozzá egyes termékekhez. Persze itt nem a netes hírességekre kell gondolni, már egészen alacsony követőszámmal is be lehet kerülni a cég influenszer-programjába. Ezután pedig csak annyi a feladat, hogy a tartalmakban folyamatosan megjelenjenek a Temu termékei.

Szintén jelentős vonzerőt képviselnek a különféle kuponok és kuponkódok. A webshop applikációjában rendszeresen felugró kaparós sorsjegyek, szerencsekerekek és más megoldások azt a benyomást keltik, hogy ránk mosolygott a szerencse. Ez persze nincs így, jellemzően egy bizonyos összeghatár feletti vásárlás esetén részesülünk jelentősebbnek tűnő kedvezményben. Közben pedig megvásárolunk számtalan teljesen felesleges terméket.

Ezeknél is vonzóbb viszont a Temu szállítási ideje. A cég vállalása szerint 5–14 nap alatt juttatja a terméket a megrendelőkhöz. Ráadásul ha ezt nem sikerül teljesíteni, akkor jóváírnak bizonyos összeget a felhasználó fiókjában, amit később le lehet vásárolni.

Mennyire veszélyes a Temu használata, és mennyire szabályos a működése?

Érdemes már itt leszögezni: a Temu egy valódi, létező cég, mely ráadásul nagyon komolyan gondolja, hogy a világ vezető webshopjává válik. Ha viszont ezzel megvagyunk, akkor érdemes rátérni azokra a kritikákra, amelyeket – leggyakrabban jogosan – megfogalmaznak a céggel szemben.

Temu-vélemények

Internet-szerte találkozni olyan véleményekkel, melyek lelkendezve számolnak be arról, hogy a Temu mennyire remek oldal. És valóban, az esetek nagy többségében a rendelések rendben megérkeznek, jellemzően a termékek is megfelelnek annak, amit az eladó ígért.

Bőven találni azonban negatív értékeléseket is. Ezek íróit több csoportba lehet sorolni. Az egyik nagy csoport azon megrendelőké, akik végül sosem kapták meg a megvásárolt termékeket. A Temu állítása szerint kompenzálja azokat, akik ilyen módon jártak pórul, a pénzvisszatérítésre viszont – több beszámoló szerint is – néha igen hosszú ideig kell várni.

„Én most rendeltem először tőlük. Gyorsan, pontosan megérkezett, semmi gond nem volt”

– írja egy anonim hozzászóló a gyakorikerdesek.hu-n.

A másik nagy csoportot azok alkotják, akik megkapták a rendelést, de a termékkel valamilyen probléma volt. Ez vagy eleve sérülten és/vagy hiányosan érkezett, vagy a minősége hagy kívánni valót maga után. Utóbbi visszacserélésével egyébként a Temu nem foglalkozik, de megfelelően alátámasztott reklamáció esetén visszatéríti a vásárlás összegét.

„Nehogy rendeljetek onnan bármit is! Én egy pulóvert rendeltem, ami helyett egy gagyi, silány minőségű pólót küldtek és egy edzőszalagot, ami gyenge, használhatatlan”

– írja egy anonim hozzászóló a gyakorikerdesek.hu-n.

Temu-ügyfélszolgálat

A Temu ügyfélszolgálatát itt lehet elérni, de kérdés esetén előbb érdemes lehet végigfutni a „Támogatási központ/GYIK” menüpontot, mert részletes magyar nyelvű leírást találhatunk a legtöbb felmerülő kérdésről.

Forrás: greendex.hu